10 nyerő készség, amit érdemes fejleszteni 2024-ben

2024 március 22.

Ahhoz, hogy egy munkavállaló versenyképes maradjon, folyamatos fejlesztésre van szüksége. Jó esetben ezt munkaadója megadja, finanszírozza, esetleg egy étlapról választhat tréninget. Rosszabb esetben magának kell felkutatnia, mit érdemes tanulni, miben tanácsos előrébb lépni. Olyan készségeket gyűjtöttünk össze, amelyek szakmától függetlenül fontosak, előrébb visznek, javítják a teljesítményt.

Személyes hatékonyság, időmenedzsment: Egy munkavállaló napi 7-8 óránál többet nem tud fókuszáltan, hatékonyan dolgozni. Ebből az időtartamból kell tudni kihozni a maximumot. Egyebek mellett mg kell tanulnia priorizálni a fontos és sürgős feladatok metszetében, az időrabló melléktevékenységeket, a zavaró tényezőket, kiiktatni, a munkatársakkal/ügyfelekkel való legcélravezetőbb kommunikációs csatornát felismerni és megtanulni udvariasan időnként nemet mondani.

 

Vezetési készség: Motiválni, célt kijelölni, támogatni, számonkérni, értékelni kemény feladat. Különösen azoknak van szüksége ilyen tréningre, akik szakértőként dolgoznak beosztottak nélkül, de szeretnének feljebb lépni a hierarchiában. Vagy már megkaptak egy csapatot, de nehézségekkel küzdenek. Sajnos sok cégnél nincsen tudatos program a vezetői kinevezésre. Előfordul, hogy szakmájukban kiváló dolgozók kapnak kinevezést, majd a sikertelenség után távoznak is a cégtől.

 

Érzelmi intelligencia (EQ): Már most fontos készség, a jövő munkahelyén pedig szakértők ezt tartják az érvényesülés kulcsának. A magas EQ-val rendelkező emberek általában jobb döntéseket hoznak és több problémát oldanak meg, nyugodtak maradnak nyomás alatt, megoldják a konfliktusokat, nagyobb empátiával rendelkeznek, meghallgatják, reflektálnak és reagálnak az építő jellegű kritikára. Felismerik mások érzelmeit, képesek a helyzetnek megfelelően reagálni.

 

Kommunikációs készség: Ha jó, akkor gördülékenyen megy a munka, ha rossz, akkor jönnek a félreértések, a konfliktusok, amelyek aztán tovább mélyülhetnek. Válllalati tréningeken az asszertív kommunikációt oktatják, ami a magabiztos, a saját érzéseket, igényeket tudatosító, célirányos kommunikációs stílust jelenti. Ide tartozik az is, hogy meghallgatom, megértem a másik felet, kapcsolatot tudok építeni. A covid óta a home office térnyerésével több lett az írásbeli kommunikáció - az email, a chatüzenet - ami kommunikációban is speciális felkészítést igényel - például vezetőként precízebb feladatkiosztást.

 

Digitális készségek: Ez nem programozást jelent, hanem a digitális világban való eligazodást. A munkát leginkább könnyítő szoftverek kiválasztását, azok használatának megtanulását, a mesterséges intelligencia bevonását a munkafolyamatokba.

 

Vállalkozói készség: Ez inkább szemlélet, gondolkodásmód, amely szól pénzügyi, szellemi befektetésről, kockázatvállalásról, újdonságok, piaci rések kereséséről és gyors döntéshozatalról. Ide tartozhat a váratlan helyzetek kezelése és a startup világban felbukkanó growth hacking (olcsó, kreatív és innovatív módszer megtalálása az exponenciális növekedéshez) is.

 

Eladási készség: A közhiedelemmel szemben nem csak értékesítőknek fontos, hanem mindenkinek, aki szeretné magát szakemberként eladni az álláspiacon. Ebbe beletartozik a másik fél igényének, szándékának felmérése és erre a megfelelő ajánlat megtétele. Még aki nem érzi magát sales alkatú embernek, ő is megtanulhatja ennek az alapjait és néhány fogás elsajátításával látványosan szerepelhet például egy állásinterjún vagy a szakmai nyilvánosságban.

 

Tanulási készség: Az már húsz éve sem volt igaz, hogy az iskolában tanultak elegendőek lesznek az egész életpályán. A ma munkavállalójának azonban már napi szinten kell frissítenie tudását. Felértékelődnek a néhány órás heti vagy akár napi mikrotanulások. Az új tudás befogadása, az arra való nyitottság és erőfeszítés elengedhetetlen skill a ma munkaerőpiacán.

 

Reziliencia: Lelki ellenállóképességet jelent. Ha jól működik, kiegyensúlyozottabbak vagyunk, ideálisabbak a kapcsolataink, könnyebben megküzdünk a problémákkal, a stresszel. Háború a szomszédban, infláció, reálbércsökkenés, instabilnak érzett munkahely - hogy csak néhány stresszfaktort említsünk, amivel egy munkavállaló szembesül és akkor a magánéleti nehézségek még nem is kerültek terítékre. Rendkívül népszerűek az ezzel foglalkozó vállalati tréningek. Segíthet ennek fejlesztésében a meditáció, az egészséges életmód, a jó emberi kapcsolatok, a reális célkitűzések, az optimizmus, a megváltoztathatatlan elfogadása, a következő lépésről gondolkodás.

 

Együttműködés, csapatban dolgozás. A munkahelyeken már nincsenek one-man show-k, az egyre specializáltabb tudás következtében egy-egy projektben munkavállalóknak kell egymással együtt dolgozniuk, nemcsak egy szakterületen belül, hanem osztályok között is. Nem egyszerű feladat megtalálni ebben a helyünket, a hozzáadott értékünket, a különböző hátterű csapattagokkal közös nevezőre jutni, a felmerülő konfliktusokat kezelni, az egyéni érdek mellett a csapatét is figyelni. A magyar iskolarendszer nem is készít fel a a hatékony csapatmunkára, így ezt a legtöbb munkavállalónak élesben kell kitanulnia. Ebben is megjelentek nagyszerű vállalati tréningek.



Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen