Így kerüld el az elbocsátást – tíz tipp

szerző: Jobline
2023 június 08.

A munkavállalói lét egyik legdrámaibb pillanata, amikor a vezető közli, hogy nem számít munkánkra. Rengeteg oka lehet az elküldésnek: rossz teljesítmény, költségcsökkentési kényszer, a saját embereit hozó új vezető. Fokozza a feszültséget, derült égből villámcsapásként ér a hír és nincs anyagi tartalékod. Miképpen lehet csökkenteni a kirúgás kockázatát illetve a legjobb helyzetből várni a folytatást.

1.Tartsd be az irodai (írott és íratlan) szabályokat

Még akkor is, ha úgy tűnik, hogy nem tartják nyilván a pontos érkezést és távozást, legyél pontos, ne távozz idő előtt az irodából, és az ebédszünet se nyúljon a megengedettnél hosszabbra. Ha korábban kell elmenned, és engedélyt kérni a felettestől, azt írásban –például e-mailben tedd meg – és mentsd el a vezető válaszlevelét.

Még akkor is ,ha nem tiltott, kerüld a privát irodai ügyintézést, interneten böngészést. Különösen rossz céges piaci helyzetben a vezetés sokkal érzékenyebb a feladatra koncentrálásra.  Ne adj támadási felületet.

2. Növeld munkád hatékonyságát

Ennek egyik eszköze, ha a munka elkezdése előtt megtervezed a napodat: áttekinted a megoldásra váró feladatokat, rangsorolod azokat. Lehet egy sürgősség és egy fontosság szerinti listát készíteni és a kettő alapján súlyozni, mit és mikor végez el. Iktass ki minden zavaró tényezőt. Rontja a munka minőségét, ha privát telefonhívásokat kell fogadnod, ha tízpercenként megnézed a leveleidet vagy a friss híreket az interneten. Javítja a teljesítményt, ha napközben néhányszor megszakítod a munkát és például friss levegőt szívsz.

3. Ne hagyd ki a folyosói beszélgetéseket

Sok munkahelyen a színfalak mögötti történésekről nem a munkaállomásnál, hanem a konyhában, a kijelölt dohányzóhelyen lehet a legtöbbet megtudni. Éppen ezért érdemes keresni a kapcsolatot a kollégákkal ezeken a helyeken. Megoldás lehet a közös ebéd, a kávézás vagy a dohányosokkal való kimenetel (még akkor is, hanem dohányzol). Arra azonban ügyelj, hogy a folyosói trécselés ne menjen a munka rovására, és ne tartson túl sokáig.

4. Kerüld a pletykálást

Különösen azok vannak veszélyben, akik újak a cégnél. Nekik tanácsos különösen visszafogottnak lenni és nem minősíteni más kollégákat vagy a munkahelyi vezetőt. Szintén veszélyes máshonnan érkező információk továbbadása és rémhírek terjesztése például a cég pénzügyi helyzetéről.

5. Fényezd magad, de csak óvatosan

Nem elég jól dolgozni, az eredményeket láttatni is kell. Ez történhet céges meetingeken felszólalásokkal, köre-mailekre való válaszokkal vagy céges teljesítményértékelésen. Egy üzletkötő trükkje: Az üzletkötő arra kérte az ügyvezető titkárnőjét, hogy saját maga vihesse be a főnökhöz. Így az aláíráson kívül az üzletkötő pár szót váltott a vezetővel, aki megdicsérte őt.

Veszélyes eszköz is lehet a túlzott önmarketing, ezért a megfelelő stratégiát szabd a vállalati kultúrához és a cégen belüli szokásokhoz.




Nézd meg legfrissebb állásainkat:

6. Képezd magad folyamatosan

Óriási közhely. Ennek ellenére sokan elhanyagolják, pedig fontos. Az irodai világban a szakmai ismereteken kívül a nyelv- és a számítástechnikai tudás szorul állandó frissítésre. Ha sikerül megőrizned a versenyképességét, az önbizalmat ad, akkor nem érzed magadat egy-egy inkorrektnek tartott vezetői lépés esetén kiszolgáltatottnak és béremelési tárgyaláson is lazábban, bátrabban viselkedsz.

7. Legyél nélkülözhetetlen

Egy profin működő szervezetben ilyen munkatárs nincsen. Sok cégnél azonban fenn lehet tartani a pótolhatatlanság látszatát. Jók az esélyek, ha nincs más munkatárs ebben a pozícióban, ha sikerül megőrizned az évek alatt az ügyfelekkel kiépített kapcsolatrendszert, a tudásanyagot, ami nélkül a vállalat nehéz helyzetbe kerülne.

8. Legyél jóban a főnökkel és a hangadókkal

Ha velük sikerül elfogadtatnod magadat, akkor nyert ügyed van. Mindenkihez más kulccsal lehet közelebb kerülni, így ehhez pontosabb útravalót nehéz adni.  A vezetőtől elzárkózva vagy üres hízelgő formulákkal ritkán lehet stabilizálni helyünket.

9. Keresd a munkát

Ez inkább attitűd, ami azt is jelenti, hogy vállalj el projekteket, ne riadj vissza a kihívásoktól, a nehézségektől. Ami még fontos: a problémák bemutatása helyett a megoldásokra fókuszálj. A vezetők általában nem szeretnek megválni az ilyen hozzáállású munkavállalóktól.

10. Legyél elérhető, legyen gyors a reakcióidőd

Különösen home office-ban dolgozva van a vezetőkben egy alap bizalmatlanság, hogy a munkavállaló az otthoni munkaállomásán dolgozik-e és nem bevásárlást intéz vagy takarít. Érdemes az irodai munkavágzásnél is jobban figyelni arra, hogy meghalld a telefonhívást, fél órán beéül válaszolj az emailekre és ha kérés érkezik a vezetés részéről, akkor azt gyorsan teljesítsd. Így – még akkor is, ha valóban keményen dolgozol home office-ban – felettesedet „meg tudod nyugtatni”, hogy dolgozol.

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen