Agyafúrt interjúkérdések, amelyek nyomán kiderül, ki is vagy valójában

szerző: Jobline
2017 szeptember 25.

Nem a papír vagy a szakmai tapasztalat számít igazán, hanem a jelölt személyisége. Ezért születnek olyan interjúkérdések, amelyek a lényegre tapintanak rá.

Felejtsük el a „mi a legnagyobb gyengesége?” típusú sablonkérdéseket, bár továbbra is ott vannak a HR-esek repertoárjában (és a maguk nemében működnek is, lássuk be).

Az Inc.com olyan interjúkérdéseket gyűjtött össze, amelyeket agyafúrt cégvezetők szoktak föltenni az eléjük kerülő ígéretes jelölteknek.

1. Melyik a kedvenc étterme?
Mi köze a kedvenc ételemnek az álláshoz? – merül fel a kérdés. – Nagyon is sok – válaszolja Justin Stefano, a Refinery29 divatplatform alapító vezérigazgatója. – Az étel ugyanis roppant fontos része a kultúránknak.

Miközben a jelöltnek rendelkeznie kell a szükséges ismeretekkel és tapasztalatokkal, a divatplatform számára fontos, hogy az új munkatárs jó személyes kapcsolatot tudjon kiépíteni a többiekkel. A Refinery29-nél olyan embereket vesznek fel, akik tökéletesen illeszkednek az ottani kultúrába. A fenti kérdésre az válaszol helyesen, aki a kifinomult kézműves ételekért rajong, mert ez azt jelenti, stílusa illik a cég kultúrájához és filozófiájához.


2. Mi a totemállata?
Ryan Holmes, a Hootsuite közösségimédia-menedzselő cég vezetője szerint erre a kérdésre a vezető asszisztense adta a tökéletes választ. Azt mondta, hogy a kacsa, mert ez a madár a felszínen nyugodt, a mélyben viszont teker, mint az őrült.

Holmes szerint ez a kép a vezető asszisztens munkájának kifogástalan leírása. Mindig olyan totemállatot kell választani – legyen az medve, kismacska vagy egyszarvú –, amely megtestesíti a meghirdetett munkakörhöz szükséges legfontosabb tulajdonságokat.

 

Nézd meg legfrissebb állásainkat:

BUDAPESTI ÁLLÁSOK

KÜLFÖLDI ÁLLÁSOK

ADMINISZTRÁCIÓS ÁLLÁSOK

PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI ÁLLÁSOK

IT ÉS TELEKOMMUNIKÁCIÓS ÁLLÁSOK

ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS KERESKEDELEMI ÁLLÁSOK

HR-ES ÉS MUNKAÜGYI ÁLLÁSOK

SZAKMUNKÁS ÉS FIZIKAI MUNKÁS ÁLLÁSOK

 

3. Mesélje el a történetét!
Első hallásra ijesztő a kérdés, holott pusztán arról van szó, hogy a sztorinak érzékeltetnie kell a jelölt rátermettségét. Richard Furness, a Finn Partners PR-cég egyik vezetője szerint ez a kérdés – illetve kérés – felhívás táncra, amelyet elfogadva a jelölt megmutathatja, képes-e eljutni a helyes válaszig, megcsillantva kreativitását, eltökéltségét, képzelőerejét és személyiségének egyéb értékes vonásait.

Az ideális jelölt olyan róla szóló színes részleteket is bele tud csempészni a történetbe, amelyek nem szerepelnek az önéletrajzban és a motivációs levélben.


 

4. Mondjon egy viccet!
Ez a kérés gyakran hangzik el Sir Richard Branson, a Virgin Group alapító tulajdonosának szájából. Szerinte alapvető követelmény, hogy valakinek legyen humorérzéke, és sokat elárul róla, hogy milyen viccet tud mondani. Branson elismeri, hogy ő maga a világ egyik legrosszabb viccmesélője, ám ez a módszer segít megtörni a jeget, és a jelölt meg tudja mutatni valódi személyiségét. A multimilliárdos olyan embereket szeret fölvenni a cégeihez, akik tudnak autentikusak lenni.

 

5. Fölkel és egy elefánt van a kertben. Mit tesz?
Ezt a kérdést Melissa Gordon, a Moxie reklámcég projektmenedzsere szereti föltenni, mert a felelet elárulja, mennyire kreatív a jelölt. A válaszok száma végtelen lehet, csak a jelentkező fantáziájától függ, mennyire ügyesen csalja ki a kertből az elefántot.

 

6. Sportolt valaha? Ha igen, milyen posztot töltött be?
A formális interjúkérdések előtt mindig a sport iránt érdeklődik Vanessa Nornberg, a Metal Mafia ékszercég alapítója. „Nem olyan emberekre van szükségem, akik kapusok akarnak lenni – mondja Nornberg. – Az én munkatársaim iramodjanak a labda után, és mindent tegyenek meg azért, hogy megszerezzék.”

Ráadásul azoknak, akik versenysportokat űznek, általában kitűnő a munkához való hozzáállásuk. Ez pedig minden állás esetében elengedhetetlen, különösen, ha startupról van szó.

 

7. Ha saját céget alapítana, milyen típusú lenne és miért?
Nornberg előre figyelmezteti a jelölteket, nehogy azt válaszolják, hogy olyan céget alapítanának, ahová éppen jelentkeznek. – Ez azt jelenti ugyanis, hogy azt válaszolják, amit feltehetően hallani akarok – mondja Nornberg. Ehelyett alaposan átgondolt, részletes válaszra van szükség. Egyszer egy jelentkező azt válaszolta, hogy macskás kávézót szeretne nyitni, mert a szőrös kedvencek megkönnyítik az emberek közötti kommunkációt. Ez kreatív és egyedi válasznak bizonyult, ami kiemelte a jelöltet a többiek közül.

 

8. Sajnálom, de nem hiszem, hogy ez a munka magának való
Ez megint csak nem kérdés, de ki lehet vele ugrasztani a nyulat a bokorból Tejune Kang, a Six Dimensions IT-tanácsadó cég vezetője szerint. Kang gyűlöli a középszert, mert tudja, a cég csak akkor tud szárnyalni, ha a legkiválóbb embereket veszi fel. Ezért mondja azt a jelöltnek, hogy nem kapta meg a munkát, miközben esetleg azt gondolja, hogy tökéletesen alkalmas a feladatra. A közepes jelentkező ilyenkor feladja, a legjobbak viszont minden követ megmozgatnak, hogy bebizonyítsák, a munka igenis nekik való.

 

 

Szeretnél mindent megtudni a HR-szakma digitális átalakulásáról? Kattints és vásárold meg az utolsó jegyek egyikét a HVG Online Toborzási konferenciájára.


Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!


 

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen