7 alapvető különbség az önéletrajz és a LinkedIn-profil között

szerző: Jobline
2015 július 03.

Nem lehetnek egyformák, mert egész másra valók.

Egyre többen mondják, hogy az önéletrajz kimegy a divatból, és átveszi a helyét a jóval izgalmasabb LinkedIn-profil, de amíg ez a jóslat valóra nem válik, érdemes tisztában lenni azzal, milyen különbség kívánatos a kettő között. Látszólag nem fontos, hogy nagy legyen a differencia, hiszen mindkettő az álláskeresővel kapcsolatos legfontosabb információkat tartalmazza (képzettség, tapasztalat, eddigi munkahelyek stb.), ám mivel gyökeresen eltérő jellegű médiumokról van szó, másképpen kell kommunikálniuk. Miben különbözzön tehát a LinkedIn-profil és az önéletrajz?

1. Az önéletrajz esetében ajánlatos, hogy csak 1-2 oldalas legyen, ennél többet nem sok HR-es hajlandó átfutni. A LinkedIn jóval nagyobb szabadságot ad, és a felhasználónak kevésbé esik nehezére egy hosszabb, részletes profilt végiggörgetni, mint egy terjedelmes Word- vagy PDF-dokumentummal bajmolódni.

2. Más illemkódex vonatkozik a bemutatkozásra papíron (függetlenül attól, hogy kinyomtatják-e az emailben küldött dokumentumot), illetve a közösségi médiában. Míg az önéletrajz formális és távolságtartó, a közösségi média a kétoldalú kommunikációra épül, ezért sokkal közvetlenebb és személyesebb, nagyobb teret engedve a kreativitásnak.

3. A jól szerkesztett önéletrajz tömör, már-már szűkszavú, pontokba szedve összefoglalja a lényeget. Bár lehet linket beilleszteni, alapjában véve csak egy szöveges dokumentum.

A LinkedIn-profilon viszont számos médiatípus segítségével mutatkozhat be az álláskereső: csatolhat a munkájával kapcsolatos prezentációt, képeket, alkotásainak portfólióját és linkeket a szükséges magyarázatokkal.

 

Forrás: Jobline


4. Az önéletrajzot rendszerint jól behatárolt célközönségnek küldik (konkrét álláshirdetésre vagy toborzóknak, fejvadászoknak), a LinkedIn-profil viszont, amire bárki rákereshet, univerzális csaliként működik. Ennek köszönhetően például az álláskeresőnek olyan pozíciót is a figyelmébe ajánlhatnak, amelynek létezéséről fogalma sem volt. Ezért a LinkedIn-profil, az önéletrajztól eltérően, nem egy adott munkakör számára testreszabott adathalmaz kell legyen, hanem sokkal komplexebb, kerekebb bemutatkozás, amely minél érdekfeszítőbben minél többet elárul tulajdonosának képzettségéről, tapasztalatairól, érdeklődési köréről.

5. Az önéletrajz befejezett dokumentum, akkor is, ha folyamatosan frissítjük és testreszabjuk, hiszen miután elküldtük, már nem tudjuk kiegészíteni, finomítani. A LinkedIn-profil viszont organikusan fejlődik, valahányszor új információval egészítjük ki, új taggal bővül a hálózatunk, illetve bármilyen tevékenységet folytatunk rajta keresztül. Akik időről időre visszatérnek az adott profilra, mindig valami újdonsággal találkoznak, de természetesen csak akkor, ha a profil gazdája kellőképen aktív.

6. Az önéletrajzhoz nem kötelező portrét csatolni, a LinkedInen viszont ajánlatos, hiszen a közösségi média lényege, hogy kapcsolatok épülnek valódi emberek között, akik vállalják a valódi arcukat.

7. Az önéletrajz a múltat taglalja: mit tanultunk, hol dolgoztunk, milyen tapasztalatokkal gazdagodtunk. A LinkedIn viszont a jelenről és a jövőről szól.

A profilon az újabb és újabb szakmai információk mellett cikkeket is posztolhatunk, tudathatjuk, milyen rendezvényekre fogunk ellátogatni és általában milyen terveink vannak. A hashtagek használata megkönnyíti, hogy mások gyorsan rábukkanjanak a legfrissebb posztjainkra.

Miután elküldtük valahová az önéletrajzunkat, a várakozás ideje következik, amíg valami történik vele. (Sokszor ez a várakozás hiábavaló.) Amikor viszont a LinkedInen-profilunkon friss posztot közlünk, rögtön értesülnek róla a velünk kapcsolatban álló személyek, ráadásul ugyanezt posztolhatjuk a Twitteren is, vagyis az üzenet azonnal széles közönséghez jut el, és reakciók várhatók.


Végül a két tárgyalt médium összeér. Miután az önéletrajz eljutott a megfelelő kiválasztási szakemberhez, amennyiben sikerült felkelteni a figyelmét, rá fog keresni a LinkedIn-profilunkra, hogy még több információhoz jusson. Ha sikerült kiaknáznunk a LinkedIn számos lehetőségét, a profil meggyőzően fogja tanúsítani, hogy tulajdonosa valóságos kincs lehet a munkáltató számára.

(Tavaly év végén itt írtunk arról, mit kell tenni annak a LinkedInen 2015-ben, aki haladni akar a korral.)

A tippeket innen vettük.


Kövess minket a
Facebookon!

Regisztrálj a
Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!  

 

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen